Rederij Vooruit

Week € 4.450,00

Waardering: 3

Reserveren

De klipper Hoop op Welvaart is gebouwd in 1899. Na een ingrijpende verbouwing is de Hoop op Welvaart sinds 1979 in Rederij Vooruit vloot en in gebruik als varend passagiersschip op de Waddenzee en het IJsselmeer. De thuishaven is Harlingen.

Bijzonderheden

Dolf heeft veel ervaring met het zeilen met zowel lichamelijk als geestelijk gehandicapten.

Crew

Dolf Siere: Crew spreekt Duits, Engels en Nederlands.

Aan dek

Hoge verschansing / reling, brede gangboorden en veel dekruimte

In het dagverblijf

CV, radio, cd-speler, boord bibliotheek, spelletjes

Kombuis

6 pits gasfornuis, oven, koelkast ca. 200 liter, vriezer ca 25 liter, 2 spoelbakken

Hutten

Allen met stromend water, CV, leeslampje en voldoende bergruimte

Kompas, GPS, VHF, verrekijker, dieptemeter

Vanuit Harlingen zijn verschillende tochten mogelijk.

Hieronder leest u een aantal voorstellen, die we kunnen doen. Vanzelfsprekend wordt op uw dag van aankomst het precieze vaarprogramma met u en de groep precies besproken. Met al uw wensen houden we rekening.

Voorstel voor een dagtocht zeilen

Beginnen om ca. 09.30 uur in Harlingen. Nadat de schipper u begroet heeft, krijgt u een korte uitleg m.b.t. de veiligheidsregels, het zeegat uit naar de sluizen van de Afsluitdijk (Kornwerderzand). Via de sluizen komen we op het IJsselmeer. We maken op het IJsselmeer enkele forse slagen. Om ca 14.00 uur lopen we even Makkum binnen. Makkum is een fraai oud stadje. In Makkum passagieren we ca. drie kwartier en dan weer terug aan boord. Via de sluis het Wad weer op. Rond 17.30 uur bent u weer terug in Harlingen. U hebt dan alles gehad; zout water, zoet water, 2x een sluispas­sage en een oud stadje. Wij kunnen u deze tocht ten zeerste aanbevelen!

In plaats van Makkum te bezoeken, is het ook zeer interessant om een bezoek aan het kazematten museum in Kornwerderzand te brengen. In deze bunkers word een gedetailleerd overzicht gegeven hoe men hier in 1940 tegen het toenmalige Duitse leger weerstand bood. Meer informatie en kaartjes kunt verkrijgen via de VVV Makkum tel: 0515-231422.

Voorstel voor een weekend zeilen vanuit Harlingen

U komt op vrijdagavond aan boord of eventueel zaterdagmorgen.

Wij ontvangen de gasten op vrijdagavond, wijzen de hutten aan en maken kort kennis met elkaar.

Op zaterdag uitlopen rond 9.30 á 10.00 uur. We zeilen naar het Waddeneiland Terschelling. De vaartijd bedraagt 4 á 5 uur.

Onderweg maken wij een omweg langs de zeehonden bank; de Richel. Op de richel verblijven meestal tussen de 50 tot 70 zeehonden. De zeehonden bank ligt tussen Vlieland en Terschelling. We proberen zo dicht mogelijk langs de bank te varen.

Op zaterdagavond kunt u het eiland bezoeken. U huurt fietsen en maakt een tocht dwars over het eiland. Ook kunt u de gezellige straatjes van Terschelling west bezoeken en op de vele terrassen een kopje koffie of een drankje drinken.

Op zondag gooien we rond 10.00 uur de trossen los .

Om ca. 16.00 uur is men dan weer in Harlingen. (Ook is tijdens een weekeinde een bezoek aan de Waddeneilanden Vlieland of Texel mogelijk)

Een andere suggestie is bijvoorbeeld de Friese stadjes zoals Workum, Makkum of Stavoren te bezoeken. We vertrekken op zaterdag ochtend vanuit Harlingen richting Kornwerderzand, door de sluizen en via het IJsselmeer op naar een van de gezellige dorpjes van Friesland. Eventueel varen we de volgende dag via de vele Friese meren terug naar Harlingen.

Speciale evenementen;

Zeker de moeite waard vinden wij het volgende:

Het Oerol festival op Terschelling, dit is een schitterend straat festival. Als u wilt, varen we graag met u naar het festival.

Speciaal voor de Oerol-gangers bieden wij u onder andere het volgende voor het Oerolweekend

U komt op vrijdag om 16.30 uur in Harlingen aan boord komen, met vertrek om ca. 17.00 uur. Op zaterdag blijven we stilliggen. Op zondag zeilen we weer terug naar onze thuishaven. Dit alles zonder extra kosten. U betaalt gewoon de kosten van een normaal weekeinde! (

Brandaris race

In het 3e weekeinde van Oktober vindt op zaterdag de zogeheten Brandarisrace plaats. Dit is de race van Harlingen naar Terschelling. Een schitterend spektakel waar elk jaar ca. 70 – 80 schepen aan meedoen! Aan het einde van de dag vindt de prijsuitreiking plaats met daarop aansluitend een groots feest. Er zijn aan de deelneming van deze wedstrijd geen extra deelnamekosten verbonden.

Type schip
Dagtocht € 1.350,00
Kort weekend € 1.740,00

77-Hoop-op-Welvaart---Plattegrond Rederij Vooruit